كريم بانثينول وتجارب بعض البنات

القائمة الرئيسية

الصفحات

كريم بانثينول وتجارب بعض البنات




بسم الله الرحمن الرحيم
1 - الاسم التجارى
بانثينول (د.بانثينول)panthenol
2 - الاسم العلمى : بانثينول
3 - الاستخدامات
1 *يستخدم فى حالات الجروح والحروق

2*يستخدم فى حالات تشقق حلمة الثدى

3*يستخدم فى علاج القرح وضمادة بعد

العمليات لتنشيط عملية الالتئام

4 - الاثار الجانبية بسيطة وقليلة

5 - الجرعة

دهان ثلاث مرات يوميا

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ــــــــــــــــــــــــــــ
احلى كريم فى البشره


جربته

جربت ماركات كتيررر

والغالى والرخيص

ونفيا ولوريال

جنسون

وكل حاجه

واى حد يقولى على حاجه

اجربها على طول

لحد ما بنت خالتى راحت لدكتوره علا اللى بتيجى على المحور ودريم مع امينه شلبايه

اكيد شفتوها مجبه كده وصغيوره

خلاص خلاص...حبطل رغى



المهم قالت لها فى الصيف احسن غسول بتاع نفيا فيزاج

وبعديه لو وشك ناشف استخدمى بانثينول (ده مرهم من الصيدليه)

وب 2 جنيه ونص وبيعد كتير وملمسه ناعم اوى

وقالت لها اى نوع تانى لا عشان ده طبى

وفى الشتا استخدميه على طول عشان البشره بتبقه ناشفه

وانا بقالى شهور بستعمله بشكل يومى وبصراحه مريحنى اوى اوى

وموفر لى اوى اوى اوى اوى
فعلا يا حبيبتي انا باستخدم كريم بانثينول وهو تحفة باحط منه بليل واغسله الصبح بتلاقي وشك نور وفيه اشراقة وملمسه ناعم جدا وعلي فكرة سواء في الشتاء او الصيف هو حلو بس المهم ما تتعرضيش لاي ضوء او شمس يعني من السرير للحمام
فعلا البانثينول مفيد أوي و هوه أحسن مرطب و الدكتورة نصحتني بيه بس عندي معلومة زيادة

البانثينول المصري اللي ب 2.5 ده مش هوه الأصلي

الأصلي اللي هوه المستورد منه و اسمه (بيبانثين) و ده كفائته أعلي بكتيييييييير لإنه ألماني أصلي هوه أغلي شوية بس الأحسن بأا لو ليكو حد بره أو في الخليج يجبهولكو بيبأا درجة أولي عن اللي هنا كمان و الدكتورة قالتلي كده بس هوه جميل و ينفع مرطب شفايف كمان و شكرااااااااااا




ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انا قريت فى منتدى عن كريم جيل اسمه contractubex.. و هوا اساسا لعلاج الحروق و بيفيد فى الخطوط دى.. وانا فعلا جبته و استعملته فتره و حسيت انه بيقشر الجلد فعلا و اللون خف شويه لانها عندى حمرا من الحمل ..بس مداومتش بصراحه ..قلت بعد الحمل الجاى ابدا من جديد


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لحروق صوانى الاكل لليد(الحروق المنزليه)
وهناك مرهم رائع جدا وفعال فى علاج الحروق وانصح بوجودة فى كل بيت واسمه ميبو


يستخدم بعد الحروق مباشرة اعاذنا الله واياكم منها اللهم امين ولا يترك اثر للحرق

وخاصة الى ربه المنزل المعرضة كثيرا لترتشة الزيت او السمن عند اعداد الطعامك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انا يابنات حابه افيدكم ....ولا ابي غير الدعاء لي وتذكري ان لكي بلمثل ...






والله انا طحت على كريم <<<<<< بس ماتعورهههههههههههههههههه





طبي وسريع المفعول وهو اصلاً للجروح والحروق الله يبعدني وياكم عنها ..





المهم ....كان عندي اكواع وركب ينضرب فيهم المثل في السواد ..... والله





بعد الله والكريم ولا احلى ولا ركب نانسي ........





على اني لي اسبوعين والنتيجه فتاكه بس الحمد لله وين كنت وكيف الحين





الخلاصه .......





الكريم أسمه (ديبرو ساليك)للأمانه كنت قاريته في احد المنتديات من وحده الله يوفقه





الطريقه ....





ادهن المنطقه بطبقه خفيفه يعني تكفي السواد وبعدين الفه بورق التغليف حق الاكل الشفاف عرفتوه أكيد





وبعدكدا انام فيه واغسله بأي صابونه عند ي وارطبه بأي كريم ....





للي غير متزوجات الا ستخدام في الليل أحسن ..أما المتزوجات أذا داوم زوجك





وبعد المعالجه بالكريم أستخدمي كريم بانثينول لعدم رجوع السواد ابداً وانعمي بالبياض الدائم للركب والاكواع

وأتمنى أني أفدتكم والرجاء لكل من تقراء ان تدعوا لي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ