تجربتى فى القضاء نهااااائيا على الصراصير والنمل

القائمة الرئيسية

الصفحات

تجربتى فى القضاء نهااااائيا على الصراصير والنمل

ازيكو انا عارفة ان كتير مننا بيشتكى من الصراصير والنمل وخصوصا ان الصيف بدأ والمشكلة دى بتخلينا نتحرجصعبان عليه لو حد شافها عندنا وبالذات فى المطبخ.انا كنت بعانى بردة لغاية ما لقيت الحل 

بنت كانت كاتبة فى منتدى ربنا يباركلها ومن ساعتها جربتها فى بيتى وعند ماما ومصدقتش لما لقيت مفيش اثر لصرصار. واى حد بيستغرب من النتيجة والله ده غير انك مش هتستخدمى رش يدمر فلوسك ويتعب مبسوطةصدرك ومفعوله ايام (وبعدها الصراصير تهجم اكتر من الاول مش بقولك مجربه).المهم انا رغيت كتير سامحونى

- انتى هتروحى لاى محل بيبيع رش صراصير ومبيدات هتجيبى نص كيلو او كيلو اللى يعجبك حاجة اسمها ( بوريك اسيد)   الكيلو لا يزيد عن 14 جنيه 

وبعد كده هتحطى:
3 معالق كبار بوريك اسيد
 مع معلقة دقيق
 و معلقة سكر
 و معلقة لبن بودره
و شوية مية صغيرين
و نقطة زيت
.طبعا مستغربين من المقادير دى بس انتو جربو وهتشوفو بعنيكو  كل المكونات دى بتجذب الصرصار .

وهتعجنى كل المكونات دى لغاية ما تلاقى العجينة مش بتلزق فى ايدك وتعرفى تحطيها على اى حاجة من غير ما تقع.وتبتدى تحطيها فى اى مكان شاكة ان فيه صراصير او نمل

وهتلاقى النتيجة بعد 3 ايام لان فى اول ايام الصراصير هتبتدى تطلع من جحورها عشان ريحة العجينة وهتلاقى المنظر غريب وهتعملى كدهمخضوضة بس متتخضيش كل ده عادى مجرد ما ياكلوها هتلمى جثث كتييييييييييرسعيدة قوي.

اهم حاجة اللى يقرأ الموضوع يدعيلى بالذرية الصالحة انا وكل مشتاقة.

بحبكم فى الله.

منقول